Mathilda Gustafsson!

Kategori: Träning

Sticks and stones could ever break this bones.


idag var det dags att ta tag i livet igen. sluta tycka synd om mej själv (trots att nyckelbenet forfarande värker..) och börja röra på fläsket. 
kan ju dessvärre inte göra så himla mycket, då all styrketräning på något sätt hänger ihop med det sabla nyckelbenet. förutom ben och rumpa, såklart. idag tänkte jag iallafall testa på att springa, något som jag förut gjorde regelbundet och hade någon slags hatkärlek till. nu var det dock på tok för länge sedan. sprang intervaller i 30 minuter och att konditionen är en färskvara märkte jag klart och tydligt. fick blodsmak i munnen redan efter de första minuterna, fyfan. men man måste börja någonstans och denna gång tänker jag börja långsamt och försiktigt för att minska riskerna för ytterligare skador. det får ta den tid den tar, men jag ska fan nå mitt livs toppform i år! 
var förresten helt underbart att vara tillbaka på gymmet igen, kraftkällan i've missed you.

If you don't go for your dreams, what is your life about?

ännu en grå och tråkig dag. igår med laget körde vi ett styrkeintervallpass på gymmet samt ett ispass på det. riktigt jobbigt men himla skönt ändå att kunna köra någorlunda fullt ut. ser fram emot att kunna springa igen då jag börjar bli riktigt less på alla dessa spinningpass för att inte tala om att cykla i ishallens värdelösa gym när de andra är ute och springer hockeyintervaller (min favorit!). imorse när jag vaknade så var kroppen fruktansvärt seg och trött men jag lyckades ändå ta mej iväg till kraftkällan för att köra ett spinningpass. det tuffaste hittills! kroppen sa emot vid varje tramp på cykeln och svetten rann något brutalt. när jag kom hem gjorde jag iordning en fantastiskt god smoothie som en belöning på den hemska träningsupplevelsen. men that's life, varje dag kan inte vara en bra träningsdag helt enkelt. nu ska jag bara ladda med lite mat och sedan är det träning ikväll igen.

Leg day, again?

here wo go again!
leg day idag igen. träningsvärken har precis börjat släppa och då är det dags att mörda dessa stackare på nytt.. men har faktiskt planerat den här veckan in i minsta detalj då jag måste köra ben + mage idag för att de ska känna sej fräscha inför cupen i helgen. för tro mej, det är h e m s k t  att spela hockey med träningsvärk i benen, det går inte. inte alls. tror dock att den här veckan kommer bli riktigt bra! har en bra känsla i kroppen. idag kommer pillan och ger mej sällskap hela dagen! kommer alltså äntligen få lite sällskap på min dagliga powerwalk. sedan ska vi väl bara ta det lugnt, umgås och sedan är det träning med laget ikväll. imorgon blir det presspass + triceps på morgonen sedan ska jag träffa en annan efterlängtad tös, amanda! behöver verkligen en liten dos av henne just nu. på kvällen är det återigen hockeyträning som gäller! full uppladdning inför helgen som jag för övrigt ser fram emot hur mycket som helst! älskar hockey, älskar att spela matcher, älskar örnsköldsvik, det kan liksom inte gå fel. onsdag blir "typ" en vilodag med endast lite spinning - konditionsträning är nödvändigt det också. torsdag är det dags för dragpass + triceps igen. och sedan bär det av, hela helgen! WIHO. 
hur ser eran vecka ut?  

The way I tend to be.

åh en sån härlig dag! 
vaknade upp, solen sken och kände mej faktiskt, för första gången under det här projektet, riktigt taggad på att åka till gymmet! rygg och biceps stod på schemat, mitt absoluta favoritpass. älskar att träna rygg! tror det är för att jag tycker en vältränad och muskulös rygg är så jävla snyggt. och som grädden på moset blev passet riktigt bra. höjde mej i princip i allt! personbästa i marklyft och det satt ju riktigt fint. har kommit hem nu och ätit min första måltid, lövbiff med potatis och tzatsiki, MUMS. lite senare idag ska jag gå en powerwalk och sen fram mot kvällen tror jag nästan jag ska gå ut och springa lite, var längesen sist men känner faktiskt verkligen för det! 

Started of bad, but ended great.

idag vaknade jag trött och fruktansvärt otaggad på att åka till gymmet och köra ett av veckans absolut tyngsta och jobbigaste pass - ben. men ibland gäller det bara att bestämma sej, så det var precis vad jag gjorde och åkte därför till gymmet vid 10 imorse. och vet ni vad? när jag kommit till gymmet och satt igång med första övningen så blev jag helt plötsligt supermotiverad och det blev ett helt fantastiskt bra benpass. inte nog med det så hände det även en annan jätterolig grej! när jag sitter och gör situps i slutet av passet kommer det fram en man som jag sett på gymmet några gånger tidigare och ger mej en massa komplimanger! han säger bland annat att han är imponerad över vilken ambition och vilket fokus jag har när jag gymmar, att jag absolut skulle kunna ställa upp i en body-/bikinifitness tävling och att det är roligt att se att jag är där så ofta. blev så himla glad! trots att jag egentligen bara ville åka hem och äta blev jag om ännu mer motiverad och körde stenhårt de sista magövningarna. 
nu har jag precit ätit en supergod lunch med ugnsbakad kyckling och mathavre. ska bara ta det lugnt nu ett tag och kolla på tv, ikväll är det powerwalk och träning med laget som gäller!

Bryt ihop och kom igen.

blir så glad av att se att det fortfarande är så många som tittar in här trots den usla och värdelösa uppdateringen! 
men kan nu glädja er med att jag är tillbaka. har de senaste dagarna legat helt död i soffan med feber, förkylning och allt vad det innebär. det jäkla viruset satte stopp för min träning och kosten var inte heller lika lätt att sköta när kroppen skrek efter energi. medan jag var sjuk fick jag otroligt dåligt samvete över att jag inte gjorde någon nytta och kände mej mer eller mindre som en besvikelse. hatar när allt inte går som planerat och behöva skjuta upp på saker och ting. men imorgon kickstartar jag igång projektet på nytt! ingen idé att gräva ner sej för veckan som varit utan istället se fram emot all den tid jag har framför mej! är mer än redo och absolut inget ska få stoppa mej nu. har hela tiden haft kontakt med martin vilket har varit en enorm lättnad och trygghet. 
imorgon ska jag på arbetsintervju direkt på morgonen och därefter beger jag mej till gymmet för lite rygg och biceps. LET'S DO THIS! 

LEG DAY.

jajamän, idag var det leg day som stod på schemat! inledde först dagen med en powerwalk för att sedan åka iväg direkt till gymmet. andra styrkepasset på gymmet för min del (igår körde jag mitt dragpass + biceps) sedan semestern och man märker att jag inte alls har kvar samma styrka i musklerna som innan uppehållet. men idag körde jag alltså ben + mage. mitt träningsschema är uppdelat som så att jag alltid kommer att köra 4 set/övning, varannat pass kör jag 4-10 repetitioner (4-6-8-10) och varannat pass håller jag mej inom 10-16 repetitioner (10-12-14-16). eftersom vi i dagsläget inte vet vad jag svarar bäst på så har vi lagt upp det på det sättet så jag får lite av varje! har nog aldrig varit så trött i mina ben någonsin. kunde knappt ta till omklädningsrummet efteråt utan att gå som en, jag vet inte vad... skönt att köra slut på sej själv! kommer nog att få räkna med en jävla träningsvärk imorgon.
dessa övningar körde jag idag:
- benböj
- utfall bakåt
- raka marklyft
- benpress
- bencurl
- situps på boll
- liggande benlyft
- rysk twist 

Träningskläder.

idag har det varit som julafton för min del! vaknade först av att pappa ställde in en stor kartong i mitt rum, trodde givetvis att det var beställningen från fitnessguru. men icke, det var mina nike free run som jag beställde för endast några dagar sen. trodde aldrig att jag skulle få hem de så snabbt! åh herrejävlar vad snygga de är. helt klart den snyggaste skon som någonsin skapats. vid två tiden fick jag sedan ett sms om att jag har ytterligare ett paket att hämta hos posten. det var däremot min beställning från fitnessguru och det har ju som vanligt alltid snabba leveranser. fick även helt kostnadsfritt ett linné och en liten portionspåse i smaken kiwi yoghurt. hur bra är inte det!? de andra kläderna ni ser på bilden är det jag köpte i new york. för mej kan ju nya träningskläder vara den absolut bästa träningsmotivationen! 

Powerwalk.

hallå där! 
har precis kommit hem från en powerwalk. gick samma runda som igår vilket resulterade till 7 km på 1 timme även denna gång. som ni kanske förstått så kommer jag att, från och med igår, att gå en powerwalk på minst en timme varje dag. att promenera varje dag i raskt tempo är ett enkelt sätt att förbränna fett och det bästa är att det krävs så lite! du behöver ingen dyr utrustning, ta dej hela vägen till gymmet eller vad det än kan tänkas vara som hindrar dej från att träna. det finns så mycket fördelar med powerwalk då man förutom att bränna fett förbättrar konditionen, man minskar risken för belastningsskador och bygger upp muskler och skelett. hur länge ska man då gå?
30-60 minuter - en hyfsat stor fettförbränning.
30-45 minuter, ca 3-4 gånger i veckan -  bygger upp en bra grundkondition.
45-90 minuter, ca 4-7 dagar i veckan - behålla vikten och/eller öka fettförbränningen.
30-60 minuter, med en intensitet på 70-80% 2-4 dagar i veckan - ökar konditionen.
sätt på dej hörlurarna med lite grym och peppande musik så går tiden fortare än vad man tror. och om det fortfarande känns långtråkigt, hitta en kompis att gå ut och gå med!

Klick klick.

har precis varit ut på en powerwalk i 1 timme, blev totalt 7 km. ska snart äta mitt första mål på dagen och sedan får vi se vad som händer! har iallafall precis klickat hem lite kosttillskott som martin tyckte att jag behöver. aminosyror som jag kommer ta innan och under ett träningspass, fanns inte så mycket smaker, antingen äpple eller persika, så det fick bli äpple! fettförbrännare som jag ska ta en kapsel både morgon och kväll. de ska dämpa både hunger och sötsug, öka den mentala och fysiska prestationen samt som den stimulerar din metabolism och fettförbränning. one immuno som innehåller massa vitaminer, mineraler och antioxidanter för att förbättra immunsystemet. och så fick det även bli ett ytterligare proteinpulver! denna gången fick det bli mjölkchoklad, kör fortfarande på one whey isolate och har både french vanilla och mint chocolate hemma. allt från fitnessguru.

AXON AFTER BEACH 13.

nu mina vänner kommer det hända grejor på bloggen! 
idag börjar nämligen axon after beach 2013, min resa mot en mer vältränad och hälsosam kropp. har alltid brunnit för just hälsa och träning men alltid haft ett ganska brett innehåll på min blogg. nu blir det ändring på det och jag har bestämt mej för att i och med det här projektet inrikta min blogg på det jag älskar att göra allra mest. har redan bytt ut min header mot en lite mer "träningsinriktad" inspiration och kommer antagligen skapa lite mer kategorier så ni lättare ska hitta det ni söker.
i fredags var jag alltså till stockholm och idottskadecenter för att för första gången träffa min PT martin löwgren. vi började att gå igenom mina mål och vad jag vill med det här projektet. sedan gjorde vi lite olika mätningar, omkrets och fettprocent. aldrig varit duktig på att mäta mej för att se resultat så det ska bli riktigt kul att se vad som händer! hade en fettprocent på 25,1% och ska ner på under 20% nästa gång vi ses. därefter gick vi igenom lite övningar som jag kommer att ha på mitt träningsprogram, kollade att jag hade rätt teknik osv.
idag fick jag ett mejl med mitt kost- och träningsschema som jag ska följa de kommande veckorna. kommer att äta enlig periodisk fasta vilket innebär att jag kommer att äta alla mina måltider mellan 12-21. är hur taggad och motiverad som helst på att sätta igång! hoppas att ni kommer att peppas, inspireras och motiveras ni också till att jobba för den kropp ni vill ha, nu kör vi! 

Lyckorus!

söndag idag och snart slut på den 4 dagars långa helgen . tog en liten sovmorgon imorse då jag och markus bestämde oss för att gå ut på en powerwalk mitt i natten . blev milen och när vi kom hem igen var jag trött som ett as . efter lite havregrynsgröt på morgonen städade jag sedan igenom hela mitt rum . byta lakan, damma, vattna blommor, dammsuga you name it . behövdes verkligen om man säger så.. åkte sedan till gymmet för att för första gången på 7 veckor prova löpträna . och det gick !! LYCKORUS . sprang på löpbandet med världens största leende och jag kände knappt hur trött jag faktiskt var, för snacka om att konditionen försvunnit . sprang lite intervaller och avslutade sedan med lite rumpövningar . bästa träningspasset på hela veckan och någon söndagsångest finns absolut inte idag .

Can't hold us.

hallå där cyberspace,
ska snart bege mej iväg till gymmet, bröst och axlar står på dagens schema . är peppad på att testa lite andra övningar så förhoppningsvis kommer jag vara helt död efteråt . i lördags åkte hela familjen ut till söderby för att inviga golfklubborna och bara stå en stund på rangen och slå lite bollar . superkul ! struntade likaså i gymmet i söndags och gick istället ut på en powerwalk med amanda . blev en mil tillslut och det kändes rejält i både ljumskar, knän och fötter att det var ett tag sen sist .

Inspiration.

måndag, en ny fräsh start på veckan, full av möjligheter och nya utmaningar . se det som en chans att göra saker ännu bättre än förgående vecka . idag är det även första dagen på länge som termometern visar plusgrader, gud så skönt ! vaknade iallafall imorse med noll motivation till att träna, ville bara ligga i sängen och helst sova en stund till . pallrade mej tillslut upp ur sängen och gjorde iordning en skål gröt till frukost . började sedan kolla igenom instagram och mina favoritbloggar . fick se en mängd olika "inspirations-bilder" och blev på en gång alltmer taggad på att åka till gymmet . så nu åker jag iväg och kör ett styrkepass för överkroppen, foten mår fortfarande piss så blir ingen löpning idag heller . blääää .

Just do it.

ska snart ta mitt pick och pack och bege mej till gymmet . lovade dock mina tränare att jag skulle ta en veckas vila och se till att foten blir bra MEN om man har ont i foten så ska väl inte det hindra en från att träna överkroppen ? inte mej iallafall . blir därför ingen cardio för mej på hela veckan, får skippa allt vad löpning och powerwalk heter och köra styrka istället . bröst, axlar, biceps, triceps, rygg och mage kommer alltså att få lida denna vecka . nu jävlar kör vi, dags för rutorna att komma fram .

Nya favoriterna.

trots att det är februari har vädret bestämt sej för att det återigen ska bli kallt och jävligt . det har varit fullständig snökaos de senaste dagarna och inte alls sådär mysigt och soligt som det var för ett par dagar sen . dom här första dagarna på veckan har jag inte gjort så mycket annat än att fokusera på mej själv, och då pratar jag givetvis om träningen . gymmade i tisdags, körde fys och dubbla ispass igår, och befann mej även på gymmet idag igen . har också hunnit träffa linnea och gått en snabbis på stan med mamma . införskaffade mej lite nya träningskläder, en bh och ett par fruktansvärt snygga springskor . är helt förälskad . och apropå det, snacka om att nya träningskläder triggar igång motivationen . så ett hett tips för dej som saknar motivationen att träna, unna dej lite nya färgglada träningskläder ! 

040213

nu är det dags igen ! 
baciluskerna har nu bestämt sej för att lämna min kropp och jag kunde inte vara mer tacksam för det . har inte tränat på över en vecka och det gör att jag mår tokdåligt, rent ut sagt . så idag åkte jag till gymmet igen, ett kärt återseende och jag inledde passet med 5 km på löpbandet . körde därefter rygg och ben . 2 timmar senare var kroppen helt mörbultad och jag kunde knappt ta mej till omklädningsrummet . gud så skönt ! har precis kommit hem och ska snart göra iordning lite middag för att sedan åka ner till ishallen . 

Run while you can.

några dagars uppehåll från bloggen nu, vad har hänt ? finns faktiskt en riktigt bra förklaring till det . ibland kommer jag in i vissa perioder, då jag tänker sådär ofanligt mycket . på allt möjligt . överanalyserar . tankarna äter nästan upp mej inifrån . det blir liksom för mycket och påminner om en plågsam känsla inuti själen som bara vill ut . låter ganska djupt va ? och jag vet, då kan man ju tänka sej att det är ett perfekt tillfälle att blogga - när man har sådär mycket tankar inom sej som man inte klarar av att hantera på egen hand . men det är just det, när tankarna blir så många att koppen fullständigt väller över, så kan jag inte formulera någonting till ord . det blir istället helt tomt . ingenting verkar logiskt . förstår ni ?

hur som helst, nu har det gått lite mer än en vecka sedan jag började med mitt "hälsosammare liv" . känns riktigt bra . sprang totalt 1,5 mil förra veckan, körde igenom 4 styrkepass på gymmet och sedan tränat med laget . hade även match på söndagen där AIK stod för motståndet . en veckas hårdträning satte sina spår då benen kändes makalöst tunga och sega . gick med andra ord inte speciellt bra bortsett från att jag lyckades få med mej en poäng hem . en assist, det satt fint !

Do it for the confidence.

är nyligen hemkommen från gymmet och har precis proppat i mej en fantastisk god frukost . blev en overnight oatsmeal toppat med vaniljkesella och frysta hallon . dagens pass kändes så mycket bättre än gårdagens, tack och lov ! dock är det fortfarande tungt och segt i benen, men förhoppningsvis ska jag väl komma i form någon gång . har fått frågan vart jag gymmar någonstans . jag gymmar på kraftkällan i boländerna då vi fick ett årskort där med laget . jag trivs superbra och tycker det skönt att det är så pass avskilt . eftersom det inte är lika populärt som exempelvis friskis & svettis här i uppsala, så är det roligt hur man ofta känner igen folk som befinner sej där, även att man har full koll på när det är lite respektive mycket folk .
06.00-11.30 lugnt och harmoniskt . inte så mycket folk och 99 % består av pensionärer med sina PT . 
11.30-13.30 nu kommer alla hurtiga och vältränade människor från jobbet som hellre spenderar sin lunchrast på gymmet än att äta .
13.30-16.00 så gott som tomt, människor som inte har något bättre för sej . kanske arbetslösa som jag ? 
16.00-20.00 om det är någon tid på dygnet som det kan bli kaotiskt på gymmet så är det nu . passen sätter igång och folk har slutat jobba/skolan . 
20.00-22.00 återigen lugnt . älskar att gymma sent på kvällen då man är så gott som helst själv och inga maskiner är upptagna ! 

BEACH 13

GODMORGON !
idag mina vänner, idag börjar mitt nya liv . 7 dagar försent kanske enligt många då startskottet vanligtvis går vid första dagen på det nya året . och som ni märkt har jag inte ens snuddat vid ordet "nyårslöften" hittills på bloggen . men idag, den 7:e januari, första dagen på vecka 2, så tar jag mej i kragen och gör något åt mitt liv. 
vad är då mitt nyårslöfte detta år ? egentligen skulle jag inte vilja kalla det nyårslöfte, då det är något jag har strävat efter så pass länge, men kände att det var ett ypperligt tillfälle att börja strikt och strukturerat nu på det nya året . självklart pratar jag om att leva ett hälsosammare liv (precis som alla andra tjejer..) med mer träning och nyttigare/bättre mat . har, som det känns, provat på en massa olika saker . allt från att utesluta sötsaker helt, till att äta mycket fett -LCHF-, till att räkna kalorier osv. men denna gång har jag en ganska tydlig träningsplan som kommer pågå i 12 veckor . jag kommer fortsätta räkna kalorier, dricka mycket vatten, utesluta sötsaker, träna med laget men samtidigt spendera mycket tid själv på gymmet (det positiva med att vara arbetslös!?) . känns inte som något omöjligt mål och ser verkligen fram emot den här "lilla" resan .
utöver mitt löfte om att bli hälsosammare så ska jag även fokusera mer på att umgås med mina fantastiska vänner, göra mer av vardagen och aldrig ta någon eller något för givet . 

Upp