Mathilda Gustafsson!

Fredag den 13:e

tidigare i veckan ifrågasatte jag universum, ödet, krafterna från ovan, kalla det vad ni vill, om helgen verkligen kunde bli annat än bra då allt såg så himla ljust ut. och det har jag lärt mej att jag absolut inte ska göra igen! speciellt inte när vi reser iväg på självaste fredag den 13:e. och jag lyckas ju vara otursfågeln själv med bland annat en karusellolycka, brutna revben hit och dit, stukade fötter och skridskoskenor huggandes i mig i ryggsäcken (det förflutna..). första matchen på över ett halvår för min del och jag går sönder, IGEN?! inte foten denna gång, nej, utan knäet? slutade med att jag satt på akuten hela fredagskvällen inklusive natten och väntade på ett ynka besked om vad som kan ha gått snett.. snacka om att få smaka på kakan men inte äta den! syftar givetvis på matchen då det var helt fantastiskt att vara tillbaka igen. fick åka tillbaka till ishallen igen vid 03.00 någon gång, utan att veta vad som hade hänt. som grädden på moset möttes vi då av en tvärlåst och igenlarmad ishall. nästa problem var alltså att ta sej in. efter 30 minuter kom vi iallafall in och jag fick lägga mej på min sovmadrass som tappat ALL luft, come on. karma is a bitch eller vad? sov från och till i 2 timmar innan det var dags att gå upp och äta frukost. resten av dagen har spenderats här, i ishallen, såklart och jag har mer eller mindre gått omkring som en levande zoombie. men jag kan inte klaga, älskar att omges av värsta hockeyandan med allt vad det innebär. önskar ju givetvis att jag kunde vara med på isen och tillföra något men jag antar att allt händer av en anledning. eller?

Dagens lunch.

detta var dagens andra måltid! fruktansvärt gott. bulgur, kyckling, sallad, halloumi och hemgjord bearnaisesås.
bearnaisesås är ju ett gudomligt tillbehör som passar till nästan vilken middag eller lunch som helst, men är dessvärre inte speciellt nyttigt. denna innehåller dock inte alls lika mycket fett och kalorier som de du kan köpa i affären!  en nyttig variant helt enkelt. och den smakar fantastiskt! 
du behöver: 250 gram valio laktosfri mat & bak kvarg, 3 kvistar färsk dragon, 2 msk olivolja, 2 äggulor, 1 citron och 1 nypa flingsalt.
 dra av dragonen från kvistarna och lägg i en skål. tillsätt en nypa flinsalt och en utav matskedarna av olivolja. krossa sedan saltet tillsammans i skålen med dragonen så att oljan får smaken av dragonen. tillsätt sedan kvargen och rör om tills det jämfördelas. knäck sedan två st ägg och separera gulan. blanda ihop tills du får den klassiskt gula bearnaisefärgen. rör sedan om hela tiden och tillsätt resten av olivoljan, pressa ned så mycket av citronen efter tycke och smak tills du får en krämig sås.

NU-JÄVLAR-KRAFTEN!

idag när jag gick min dagliga powerwalk lyssnade jag på min favoritpodcast med hannah och amanda istället för att lyssna på musik. det var det bästa jag gjort! kändes som att jag gick runt med ett ständigt sällskap istället för att gå hela den där 7-kilometers rundan alldeles själv. dom där två vet verkligen vad dom pratar om! tycker de är helt fantastiska, utan och innan. de säger så mycket smarta saker och saker man själv verkligen kan känna igen sej i. de pratar om allt mellan himmel och jord, de är ärliga och öppna mot alla som lyssnar. rekommenderar verkligen den podcasten! 
det jag vill komma fram till är iallafall att när jag gick min powerwalk så började de prata om en känsla - en kraft, man kan känna när exempelvis någon behandlat en illa eller orättvist. när man vill hämnas eller visa någon annan att man faktiskt kan. de kallade den "nu-jävlar-kraften". den känslan eller kraften har en så otroligt stor påverkan hur man agerar, den gör att man vill vara bäst, man vill vinna och vara duktig inför andra människor. det handlar om en typ av bekräftelse. men tack vare den känslan/kraften så pushar man sej själv alltid lite hårdare. jag har själv känt den här känslan så himla många gånger och när jag tänker efter så är just den där lilla kraften en del av min personlighet! jag hatar att vara dålig på något, att göra något halvdant eller känna att jag inte duger. jag vill alltid kunna prestera och göra så bra ifrån mej som jag kan utifrån mina förutsättningar! vilket gör att jag är så himla envis och vägrar att ge upp. just den där känslan kan vara en så himla bra motivation när man tränar. "nu jävlar ska jag visa dom" att jag minsann kan springa 1 mil på under 45 minuter, att jag kan komma med i landslaget, att jag kan gå ner 10 kg etc. just den där känslan kan få en att köra en extra repetition på bänkpressen, att gå till gymmet fast man är sådär sjukt jävla trött. fast det kanske handlar om en form av bekräftelse från sin tränare, sina föräldrar eller olika kompisar så behöver det inte betyda att det är fel! just av den anledningen att man faktiskt vill bevisa något för någon eller ge någon en revansch så kan det få en att kämpa lite hårdare. man ska alltid sikta högt och DU förtjänar att få det allra bästa! 

Leg day, again?

here wo go again!
leg day idag igen. träningsvärken har precis börjat släppa och då är det dags att mörda dessa stackare på nytt.. men har faktiskt planerat den här veckan in i minsta detalj då jag måste köra ben + mage idag för att de ska känna sej fräscha inför cupen i helgen. för tro mej, det är h e m s k t  att spela hockey med träningsvärk i benen, det går inte. inte alls. tror dock att den här veckan kommer bli riktigt bra! har en bra känsla i kroppen. idag kommer pillan och ger mej sällskap hela dagen! kommer alltså äntligen få lite sällskap på min dagliga powerwalk. sedan ska vi väl bara ta det lugnt, umgås och sedan är det träning med laget ikväll. imorgon blir det presspass + triceps på morgonen sedan ska jag träffa en annan efterlängtad tös, amanda! behöver verkligen en liten dos av henne just nu. på kvällen är det återigen hockeyträning som gäller! full uppladdning inför helgen som jag för övrigt ser fram emot hur mycket som helst! älskar hockey, älskar att spela matcher, älskar örnsköldsvik, det kan liksom inte gå fel. onsdag blir "typ" en vilodag med endast lite spinning - konditionsträning är nödvändigt det också. torsdag är det dags för dragpass + triceps igen. och sedan bär det av, hela helgen! WIHO. 
hur ser eran vecka ut?  

The way I tend to be.

åh en sån härlig dag! 
vaknade upp, solen sken och kände mej faktiskt, för första gången under det här projektet, riktigt taggad på att åka till gymmet! rygg och biceps stod på schemat, mitt absoluta favoritpass. älskar att träna rygg! tror det är för att jag tycker en vältränad och muskulös rygg är så jävla snyggt. och som grädden på moset blev passet riktigt bra. höjde mej i princip i allt! personbästa i marklyft och det satt ju riktigt fint. har kommit hem nu och ätit min första måltid, lövbiff med potatis och tzatsiki, MUMS. lite senare idag ska jag gå en powerwalk och sen fram mot kvällen tror jag nästan jag ska gå ut och springa lite, var längesen sist men känner faktiskt verkligen för det! 

Kycklingwok.

jag är ett fucking jävla geni. 
jag talar givetvis om min fantastiska matlagning. ibland så lyckas jag bara leverera sådana fantastiska måltider att jag själv blir alldeles stum, vet inte vart jag ska ta vägen och funderar direkt på varför jag aldrig öppnat en egen restaurang eller dylikt. utan att överdriva alltså. idag var en sådan dag då jag kände för att experimentera lite! var trött på samma gamla torra kyckling med klyftpotatis, eller mathavre och någon annan form av protein. så idag beslöt jag mej för att göra en wok! bilden ger absolut inte rättvisa till hur gott det faktiskt var. 

allt du behöver är: 175 gram kyckling, 1,5 dl fullkornspasta (använde lite fitnessnudlar också som utfyllnad), 125 g morötter, 1 dl lätt kokosmjölk, 2 vitlöksklyftor, salt, peppar, chiliflakes och torkad ingefära.
koka pastan och morötterna. stek kycklingen och sänk sedan värmen för att hälla i kokosmjölken och morötterna. pressa i vitlöksklyftorna och krydda. låt puttra en aning och sedan är det klart! hur enkelt, nyttigt och gott som helst! du kan givetvis använda dej av flera grönsaker, men detta var tyvärr allt vi hade hemma.
nu ska jag snart iväg till gymmet för att köra bröst och triceps. ikväll ska jag sedan på bio med familjen, grown ups 2. världsbäst fredag. 

Started of bad, but ended great.

idag vaknade jag trött och fruktansvärt otaggad på att åka till gymmet och köra ett av veckans absolut tyngsta och jobbigaste pass - ben. men ibland gäller det bara att bestämma sej, så det var precis vad jag gjorde och åkte därför till gymmet vid 10 imorse. och vet ni vad? när jag kommit till gymmet och satt igång med första övningen så blev jag helt plötsligt supermotiverad och det blev ett helt fantastiskt bra benpass. inte nog med det så hände det även en annan jätterolig grej! när jag sitter och gör situps i slutet av passet kommer det fram en man som jag sett på gymmet några gånger tidigare och ger mej en massa komplimanger! han säger bland annat att han är imponerad över vilken ambition och vilket fokus jag har när jag gymmar, att jag absolut skulle kunna ställa upp i en body-/bikinifitness tävling och att det är roligt att se att jag är där så ofta. blev så himla glad! trots att jag egentligen bara ville åka hem och äta blev jag om ännu mer motiverad och körde stenhårt de sista magövningarna. 
nu har jag precit ätit en supergod lunch med ugnsbakad kyckling och mathavre. ska bara ta det lugnt nu ett tag och kolla på tv, ikväll är det powerwalk och träning med laget som gäller!

Nyttiga & goda mellanmål/frukostar.

förutom att jag äter enligt periodisk fasta så har jag även ett kostschema innehållandes 3 olika måltider. måltid 1 som oftast blir lunch för min del, måltid 2 som kan vara både ett mellanmål, frukost eller kvällsmål och sen måltid 3 som blir min middag. tänkte därför tipsa om lite goda och nyttiga alternativ till mellanmål eller frukost som går snabbt att göra och innehåller ca 200-250 kcal per portion. alla dessa innehåller en hög proteinhalt vilket gör de perfekta som ett återhämtningsmål efter träning.

• fruktsallad med nötter och en gnutta honung
• fruktsallad med vaniljkvarg
• keso med banan och kanel
• naturell kvarg med varma bär
• smoothie gjord på kvarg, lättmjölk, banan och bär
• rågbröd med alla typer av pålägg: avokado, ägg, jordnötssmör, skinka, paprika, tomat etc.
• omelett med tomat, bladspenat och purjolök
• havregrynsgröt med bär och kvarg

 

Bryt ihop och kom igen.

blir så glad av att se att det fortfarande är så många som tittar in här trots den usla och värdelösa uppdateringen! 
men kan nu glädja er med att jag är tillbaka. har de senaste dagarna legat helt död i soffan med feber, förkylning och allt vad det innebär. det jäkla viruset satte stopp för min träning och kosten var inte heller lika lätt att sköta när kroppen skrek efter energi. medan jag var sjuk fick jag otroligt dåligt samvete över att jag inte gjorde någon nytta och kände mej mer eller mindre som en besvikelse. hatar när allt inte går som planerat och behöva skjuta upp på saker och ting. men imorgon kickstartar jag igång projektet på nytt! ingen idé att gräva ner sej för veckan som varit utan istället se fram emot all den tid jag har framför mej! är mer än redo och absolut inget ska få stoppa mej nu. har hela tiden haft kontakt med martin vilket har varit en enorm lättnad och trygghet. 
imorgon ska jag på arbetsintervju direkt på morgonen och därefter beger jag mej till gymmet för lite rygg och biceps. LET'S DO THIS! 

Upp